Kuidas töödeldi pesuvahendi pakendit suletud tsükli taaskasutusprotsessis?

Pakendite kogumine ja nende ümbertöötlemine uuteks toodeteks võib tunduda lihtne. Mõnes mõttes see ongi lihtne- siis kui kõik osapooled on ühise eesmärgi nimel valmis leidma keskkonnasäästlikumaid lahendusi. Selle protsessi jagamine üksikuteks etappideks võimaldab meil paremini mõista, mis on tulevaste arengute jaoks oluline.

Suletud tsükli taaskasutuse pilootprojekt algas 2020. aastal. Paraku tõi koroonaviiruse pandeemia kaasa palju muutusi ning see aeglustas pakendite kogumist. 

“Mõned meie kogumiskohad ei olnud pandeemia ajal töökorras,” ütleb Heidi Kähkönen, Kiilto professionaalsete hügieeni- ja tarbijatoodete üksuste pakendiarenduse juht.

Kui välised raskused olid ületatud, viidi kogumisfaas edukalt lõpule 2022. aasta sügisel. Kliendid said valida kolme kogumismeetodi vahel, mis sobisid nende vajadustega.

“Mõned kliendid kogusid tühje pakendeid 660-liitristesse jäätmekonteineritesse. Teine võimalus oli metallist IBC konteinerite võre, mille sees oli suur plastkott ja kolmas kogumiskonteiner oli korduvkasutatav papist kast. Kliendid said juhised loputada pakendid enne nende kogumiskonteinerisse panemist. Korke ei kogutud.”

Kogutud pakendite transporti haldas LHJ Group. Kotka ja Hamina linnad liitusid kogumise pilootprojektiga 2021. aasta juunis.

“Logistika töötab hästi. Pakendite töötlemine nõuab töötajatelt väga vähe lisapingutusi. Pudelite ja kanistrite kerge loputamine enne kogumist on piisav,” ütles Kotka linna puhastusteenuste juht Leena Järvinen tol ajal.

Tõhus transport

Kogumisperioodi jooksul kogusid Kiilto kliendid kokku 5500 kilogrammi tühje pakendeid, mis oli täpselt pilootprojektis määratud sihtkogus. Pasi Kaskinen LHJ Groupist on toonud välja mõned ideed, kuidas logistikaprotsessi parendada.

„Soome on geograafiliselt hajutatud, seega tõhususe suurendamiseks peaksime arendama viise ja leidma võimalusi, et transportida kas purustatud või pressitud pakendeid. Transpordi tõhusust on kindlasti mõistlik parandada nendes kogumiskohtades, kus tekib kõige rohkem pakendijäätmeid. Samuti oleks mõistlik nö integreerida tühjade pakendite transport olemasolevatesse logistikavõrkudesse,” ütleb Kaskinen.

“See oli suurepärane võimalus olla antud projektis osaline. Loodan, et see pilootprojekt jätkub. Oleks fantastiline, kui suletud tsükli taaskasutusmudel muutuks püsivaks igapäevaseks lahenduseks.”

Erinevad plastitüübid tuleks koguda

Pärast kogumist saadeti pakendid edasiseks taaskasutamiseks ja töötlemiseks ettevõttesse Lassila & Tikanoja (L&T).

Mikko Mäenpää L&T-st oli meeldivalt üllatunud, kui hästi kõik osapooled koos töötasid.

“Mõned asjad tuleks jätta lihtsaks. Igasugune plast, mida saab eraldi koguda, tuleks sorteerida. Kui on olemas konkreetne plastifraktsioon, mida tekib suurtes kogustes, tuleks mõelda, kas ja kuidas seda saaks edasi töödelda – kui mitte samaks tooteks, siis millekski uueks. Sorteerimise allikas on kvaliteedi säilitamiseks hädavajalik, sest just kogumiskohtade pühendumus tagab nõuetekohase taaskasutuse“, rõhutab Mäenpää.

Kaskinen nõustub eeltooduga.

“Sortimistehnoloogiad paranevad pidevalt, muutes puhtama plasti kogumise lihtsamaks. Mida puhtam ja homogeensem plast on, seda laiem on võimalike taaskasutuste rakenduste valik.”

Taaskasutatud plasti sisaldus läheneb oma maksimaalsele teostatavale piirile

Kui kogutud pakendid olid graanuliteks töödeldud, oli järgmine samm testida selle materjali kasutamist uute pakendite tootmisel. Antud projektis võttis selle osa enda kanda Muovi-Heljanko.

“Testisime materjali partiide kaupa. Protsessi kohandati vastavalt plasti kvaliteedile, kuna sulavooluindeksid varieerusid,” ütleb ettevõtte tegevjuht Simo Heljanko.

Sulavooluindeks (MFI) on mõõt, kuidas polümeerid sulavad standardtingimustes. See on pakendite edu jaoks ülioluline, kuna termoplastid sulatatakse erinevate toodete tootmiseks.

“Kuna sulavooluindeks varieerus, mõjutas see kanistrite kaalu ja rõhujaotust,” selgitab Heljanko.

Uued kanistrid on mitmekihilised, kus sisemise ja välimise kihi moodustab uus plast ja keskmine kiht on toodetud taaskasutatud plastist. Heljanko sõnul läheneb uute pakendite 35 %- line taaskasutatud plasti sisaldus praegusele teostatavale maksimumile. Pakendid peavad läbima kõik vajalikud testid, et saada regulatiivne heakskiit.

“Taaskasutatud plasti kasutamine pakendite tootmisel suureneb kõikjal. Oleme taaskasutatud plastiga töötanud aastaid, kuid see oli meie esimene koostöö proovides suletud tükli taaskasutust.”

“Oleme oma tootmisesse investeerinud, millest suur osa on nüüd automatiseeritud. Nende kanistrite tootmisliinid on paigas ja meil on võimekus toota rohkem. Kuid suletud tsükli taaskasutuse maksumus on veidi kõrgem, kui täielikult uuest toorainest valmistatud pakendite puhul. Mujal Euroopas on suletud tsükli taaskasutus tõenäoliselt kasutusel juba suuremate tootmismahtude tõttu,” märgib Heljanko.

„Kvaliteetse tootmise jaoks on oluline teada taaskasutatud plasti allikat ja selle sisu. Plastitüübid peavad olema selgelt märgistatud. Kõnealune pilootprojekt andis meile väga positiivse kogemuse. Sarnased algatused on tulevikus täiesti teostatavad,” ütleb Heljanko.

Kas suletud tsükli pakendamine peaks olema jätkusuutlikkuse nõue?

Kähköneni sõnul on arutelud suletud tüskli taaskasutuse võimaluste üle jätkunud ka pärast pilootprojekti lõppu. On tõsine huvi arendada Soomes suletud tsükli pakendamise ökosüsteemi.

“Sellise ökosüsteemi loomine nõuab head koostööd ja rahastamist ning muidugi arusaamist, mis täpselt on vaja, et saavutada edu. Nüüd, kui oleme edukalt katsetanud suletud tsükli taaskasutust Kiilto professionaalsete hügieenipakendite valdkonnas, oleme rõõmsad jagama oma teadmisi laiemalt. Isiklikult loodan, et pakendimaterjalide suletud tsükli taaskasutust peetakse ühel päeval jätkusuutlikkuse nõudeks.”

Projekti käigus toodetud pakendeid kasutatakse valitud Kiilto toodetes alates 2025. aasta algusest.

Lisateave:
Heidi Kähkönen
Packaging Development Manager
Heidi.kahkonen@kiilto.com
+358 40 837 0830

Loe ka: